گردشگری در ولایت بامیان

گردشگری در ولایت بامیان

در این وبلاگ، در رابطه با گردشگری و جاذبه‌های ولایت بامیان و همچنان معلومات مرتبط با گردشگری که برای دانشجویان مفید باشد درج خواهد شد.
گردشگری در ولایت بامیان

گردشگری در ولایت بامیان

در این وبلاگ، در رابطه با گردشگری و جاذبه‌های ولایت بامیان و همچنان معلومات مرتبط با گردشگری که برای دانشجویان مفید باشد درج خواهد شد.

اصول بازآفرینی منظر شهری تاریخی در سایت های واجد ارزش میراث فرهنگی با رویکرد توسعه اکوتوریسم ( بازطراحی منظر تاریخی در بامیان)

سال: 1396

رشته: معماری - معماری منظر

پدیدآور: مهدی توسلی

دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

در دهه های گذشته با رشد فزاینده جمعیت شهری جهانی، مقیاس و سرعت تو سعه و تغییرات اقتصادی، سکونتگاه های شهری و مناطق تاریخی شان نقش جدیدی در زندگی فرهنگی و اجتماعی یافته‌اند؛ میراث شهری با اجزای ملموس و غیر ملموس خود، منبعی کلیدی در افزایش قابلیت سکونت در مناطق شهری است و موجب توسعه اقتصادی و پیوستگی اجتماعی در محیط جهانی متغیر می شود. از آنجا که آینده بشریت بستگی به برنامه ریزی و مدیریت مؤثر منابع دارد، حفاظت، یک استراتژی برای دستیابی به تعادل بین رشد شهری و کیفیت زندگی در یک شالوده پایدار است. نتایج بررسی های موردی نشان می‌دهد که ایجاد روش سیستماتیک مدیریتی با تعریف صحیح هر یک از مراحل آن کمک شایانی در باز زنده سازی یک اثر تاریخی خواهد نمود. اثر فرهنگی در هر کجای یک سرزمین که باشد نیاز به شناسایی، ثبت و احیاء دارد. با رویکرد » منظر شهری تاریخی « تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و نگارنده در ابتدا با محوریت کلید واژه به دنبال یافتن روشی سیستماتیک و مدیریت شده در احیا و بازآفرینی منظر شهری » اکوتوریسم شهری « توسعه تاریخی است؛در همین راستا تحقیق حاضر به روش مولتی‌پل کیفی انجام گرفته و با تکنیک تحلیل محتوای کیفی سعی در استخراج و ارایه راهکارها و اصولی در این زمینه می نماید. نتایج مطالعات،خروجی روش سیستماتیک ارایه شده را در چهار فاز کلی تدوین می نماید و نموداری از روند توسعه اکوتوریسم در بازآفرینی منظرشهری تاریخی ترسیم می کند که ضمن ارایه راهکارهایی در این خصوص نشان می دهد که چگونه توسعه اکوتوریسم در پروسه‌ی بازآفرینی منظر شهری تاریخی توسعه پایدار را به همراه دارد. و نهایتا با پژوهش در منظر تاریخی و طبیعی کشور افغانستان به عنوان سایت طرح، با تکنیک تحلیل محتوای کیفی هویت منظر پردازی این سرزمین تبیین شده و سبک غالب و بارز آن مشخص می شود در نتیجه به توجه به اصل پایبندی به هویت منظر تاریخی افغانستان طرح پیش نهادی از باز طراحی منظر تاریخی در بامیان با رویکرد توسعه اکوتوریسم ارایه می شود.

لینک دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.